Ogólnopolski Projekt Edukacyjny

Utworzono: 28-04-2023

Zajęcia zostały przeprowadzone w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Mam uczucia, mam marzenia, mam autyzm”.
Uczniowie klasy 3a zajęli się tematyką związaną z projektem. Na samym początku zapoznali się z pojęciem autyzm i cechami występującymi u osób ze spektrum autyzmu. Tak naprawdę za sprawą treści książki Ch.A.Amenta „Krzyś jest wyjątkowy”, dzieci dopiero zrozumiały z jakimi trudnościami na co dzień zmaga się osoba ze spektrum autyzmu. Uczniowie chętnie  odpowiadali na pytania, a także sami mieli ich mnóstwo. Aby zobrazować jeszcze dokładniej tematykę autyzmu trzecioklasiści obejrzeli filmik z konkretnymi sytuacjami w jakich znalazło się dziecko ze spektrum i jakie emocje mu towarzyszyły. Każdy uczeń dokonał autorefleksji i po wyrazie twarzy widać było, że losy takiego dziecka nie są mu obojętne. Na zakończenie korzystając z sylwetki Krzysia - głównego bohatera opowiadania i innych materiałów trzecioklasiści wykonali plakat, który do dnia dzisiejszego zdobi drzwi klasy i jednocześnie przypomina, że wśród nas żyją osoby ze spektrum autyzmu, które są wyjątkowe i warto im pomagać.
Również uczniowie klasy drugiej wzięli udział w zajęciach mających na celu przybliżenie informacji na temat  autyzmu oraz tego jak postrzegają świat osoby rozwijającej się w spektrum. Na pierwszych zajęciach dzieci wysłuchały historii o Niebieskiej Niedźwiedzicy.  Wczuwając się w rolę bohaterki opowiadania mogły doskonalić umiejętność  rozpoznawania uczuć zarówno swoich jak i innych osób. Dowiedziały się czym jest dla nas „Inność” i ze wzruszeniem obejrzały filmik o jeżyku. Na kolejnych zajęciach dzieci poznały Krzysia, bohatera opowiadania o chłopcu rozwijającego się w spektrum autyzmu. Poznały jego upodobania, ulubione zabawy, lęki.  Wykonały kartę pracy z sylwetą chłopca dookoła której narysowały jego ulubione potrawy, zabawki, czynności. Na tej lekcji dzieci zapoznały się z pojęciem autyzm i cechami występującymi u osób w spektrum.  Obejrzały film o autyzmie oraz jak wygląda świat oczami dziecka ze spektrum autyzmu. Temat następnych zajęć nosił tytuł „Autyzm wprowadza zmysły w błąd”, ich celem było zapoznanie dzieci z pojęciem zmysłów oraz jakich trudności w tym zakresie doświadczają osoby w spektrum autyzmu. Na początku lekcji dzieci rozwiązały test z wiedzy o zmysłach na platformie Wordwall. Dopasowywały podane hasła do odpowiednich zmysłów, po czym obejrzały film o tytule tematu zajęć. Następnie przeprowadzone zostały zabawy: „Tor przeszkód” – przejście bosymi stopami po ścieżce sensorycznej i „Pachnące kubeczki”-rozpoznawanie zapachów z zasłoniętymi oczami. Na zakończenie  przeprowadzono rozmowę w jaki sposób możemy pomóc dzieciom ze spektrum autyzmu w doświadczanych przez nie trudnościach. Na ostatnich zajęciach dzieci poznały różne ciekawe zainteresowania dzieci w spektrum.

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny grafika
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny grafika
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny grafika
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny grafika
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny grafika
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny grafika